Jak napisać abstrakt

Abstrakt to wypis z większej pracy, zwykle o objętości od 150 do 300 słów. Jego celem jest poinformować o tym, czego dotyczy praca i wykonane na jej potrzeby badanie.

Co powinno się znaleźć w abstrakcie prac naukowej? Po kolei:

  • Uzasadnienie podjęcia tematu – musimy odpowiedzieć na pytanie, jak i dlaczego ważne jest to, o czym napisaliśmy.
  • Problem badawczy – napiszmy jasno, jaki był cel badania, co badaliśmy, jaki problem intelektualny/praktyczny staraliśmy się rozwiązać.
  • Metodologia – należy opisać jak staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie z poprzedniego punktu. Perspektywa, metody, techniki.
  • Wyniki – streszczamy to, co nasze badanie wykazało.
  • Implikacje – abstrakt zamykamy wnioskami, które płyną z naszej pracy.
  • Słowa kluczowe – dla porządku i ułatwienia sklasyfikowania naszej pracy opisujemy ją słowami kluczowymi.

Czego nie powinno być w abstrakcie? Przede wszystkim rozważcie to, że:

  • To nie jest wstęp – wprowadzenie do pracy, w abstrakcie nie ma miejsca na rozwodzenie się ani na pisanie tego, czego nie napisaliśmy w naszej pracy.
  • To nie jest rozdział teoretyczny, nie definiujemy tu pojęć.
  • Nie odnosimy się tu do pracy i pojęć innych – nawet jeśli (oczywiście) korzystaliście z pracy innych autorów. Interesuje nas wasza praca, to, co ona wnosi. Odwoływanie się do prac innych autorów jest uzasadnione tylko w przypadkach, kiedy nasza praca bezpośrednio odnosi się do czyichś badań – na przykład: jest ich powtórzeniem.
  • To nie jest miejsce na ocenę czy recenzowanie naszej pracy, chodzi tylko o opis.

Jak najłatwiej pisać abstrakt? Zwróć uwagę, że struktura abstraktu odzwierciedla strukturę twojej pracy. Dobrym pomysłem jest przeglądniecie swojej pracy, rozdział po rozdziale i wypisanie dosłownie po jednym zdaniu, które streści każdy z nich.

Tok postępowania przed egzaminem magisterskim w naszym instytucie mówi o abstrakcie na jedną stronę druku. Więcej informacji na stronie.

Przy okazji, dobrze zapoznać się z instytutową polityką antyplagiatową.

Nasz abstrakt będzie w języku angielskim, ale wcześniej przygotujemy go po polsku. Dobrze pamiętać o tym i pisać prostymi zdaniami, bez zbędnych ozdobników, a za to rzeczowymi. Są różne szkoły – zwłaszcza pisania po angielsku – używania stylu, ale ja sugerowałbym pisać bezosobowo lub podmiotem uczynić samą pracę („praca przedstawia, wprowadza, omawia, bada, jest próbą etc.).

To tylko parę moich uwag o pisaniu abstraktów. Zapraszam do dyskusji!

Napisano w główny nurt, kursy Tagi: , ,
One comment on “Jak napisać abstrakt
  1. lozaSzyderców napisał(a):

    dyskusja wręcz rozgorzała 😉 wygląda na to, że wszystko jest jasne i na zajęciach nikt nie będzie zadawać oczywistych pytań 😉

4 Pingi/Trackbacki dla "Jak napisać abstrakt"
  1. […] abstrakt ( 500-1000 znaków) + słowa kluczowe, więcej o tym jak pisać abstrakt można przeczytać tutaj […]

  2. […] Już wspominałem, żeby nie bać się szukać tłumaczeń tych słów w sposób dociekliwy. Moje sugestie przedstawiam w tym wpisie. Na temat pisania abstraktów jeszcze będziemy rozmawiać, ale już można przeczytać o tym w tym miejscu. […]

  3. […] raz widzimy się w połowie stycznia. Bardzo proszę jeszcze raz, żebyście przeczytali te parę uwag o pisaniu abstraktów. Proszę posłać mi efekty swojej pracy na ostatnie […]

  4. Po planach napisał(a):

    […] tekstu). Jeszcze wyjaśnię na zajęciach, jak pisze się abstrakt, ale zapraszam do lektury wpisu na ten temat. Akceptuję abstrakty w języku polskim lub po angielsku – chętnych zapraszam i namawiam do […]

Dodaj komentarz